Hakukoneoptimointi – mitä merkitystä on laadukkailla sisällöillä?

Hakukoneoptimointi pitää sisällään sekä sisältöjen optimointia että koodissa tapahtuvaa teknistä optimointia. Hakukoneoptimointi vaatii hieman ymmärrystä Googlen algoritemista, mutta laadukkailla sisällöillä on silti tärkein merkitys hakukoneoptimoinnissa.


Verkkosivujen sisällöillä viitataan sekä teksteihin että kuviin, mutta myös videot, podcastit ja muu sisältömarkkinointi pitää sisällään yrityksen sisällöntuotannon. Laadukkaaseen sisällöntuotantoon kannattaa panostaa, sillä mikäli käyttäjä ei löydä sivustolta etsimäänsä, käyttäjä turhautuu ja palaa hakutuloksiin etsimään tietoa kilpailijan sivustolta. Menetät tässä yhteydessä kauppaa, sekä orgaaninen sijoituksesi Googlessa kärsii. Google nimittäin tunnistaa, kun käyttäjä palaa heti sivustolta takaisin hakutuloksiin ja näin ollen rankaisee sivustoa alentamalla sen sijoitusta Googlessa.


Sisältöjä tuottaessa tulisi pohtia, mitä ovat yrityksen liiketoiminnalliset tavoitteet ja miten sisällöillä tuetaan näitä tavoitteita. Mikä on verkkosivujen tarkoitus? Onko tavoitteena kertoa tietoa, saada yhteydenottoja tai tehdä ostos? Käyttäjän pitäisi pystyä tekemään haluttu toimenpide helposti ja oikeanlaiset sisällöt ovat avainsana ohjaamaan käyttäjää konversioon.


Google suosii relevantteja ja laadukkaita sisältöjä ja pyrkii tarjoamaan hakutuloksissa sellaisia sivustoja, jotka vastaavat mahdollisimman tarkasti käyttäjän tekemään hakuun. Jotta voit tehdä sisällöistäsi relevantteja käyttäjän kannalta, tulee sinun tietää, kuka on sivuston kohderyhmä ja mikä on viestisi heille? Kirjoitustyyli vaikuttaa olennaisesti siihen, ymmärtääkö kohderyhmäsi, mikä on sivustosi tarkoitus.


Kun tuotat sisältöjä sivuillesi, muista ainakin seuraavat seikat: mikä on sivuston ja näin ollen sisältöjen tavoite. Kun tavoitteesi on selvillä, voit tuottaa mielenkiintoista sisältöä ja maksetulla mainonnalla ohjata sivustolle lisää liikennettä ja näin kasvattaa sivustosi tunnettuuta. Toinen merkittävä tekijä on hakukoneystävällisyyden huomioiminen, eli avainsana-analyysin tekeminen tekstisisällöillesi. Kun tiedät, mikä on sivuston tärkein viesti, määritä olennaiset avainsanat ja upota niitä tekstin sekaan. Hyvä nyrkkisääntö on, että avainsana esiintyy 1-2 prosentissa sisällön sanamäärästä. Selkeä ja ymmärrettävä verkkosivusto on luonnollisesti käyttäjäystävällisempi ja Googlen silmissä arvokkaampi. Oikeinkirjoitus on tärkeää, mutta vain osa kokonaisuutta. Viimeisenä vinkkinä sisältöjä tuottaessa muista kohderyhmäsi, kenelle kirjoitat. Ihmiset vierailevat ennen ostopäätöksen tekoa useamman kerran sivustolla, joten kirjoita sellaista sisältöä, joka todennäköisesti kiinnostaa kohderyhmääsi. Muista uudelleenmarkkinointi ja säännöllinen sosiaalisen median sisällöntuotanto. Näin jätät muistijäljen kohderyhmällesi ja sinun on mahdollista saada käyttäjän luottamus.


Jos kirjoittaminen ei ole vahvin taitosi ja pilkut eivät meinaa löytää paikoilleen, kannattaa kääntyä asiantuntevaan kumppaniin. Saat varmasti rahoillesi vastinetta etkä menetä potentiaalisia asiakkaitasi !

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *